Burn Out - Herken, oorzaken en hulp

Heb je al lange tijd last van stress, en is je lijf maar niet in staat om hiervan te herstellen? Dan is er een grote kans op een burn out. In zo’n geval zijn je ‘reserves’ op en ben je zowel lichamelijk als geestelijk opgebrand. In het geval je soms denkt dat een burn out jou niet snel zal overkomen, heb je het mis.. Je bent waarschijnlijk ook niet voor niets op deze pagina terecht gekomen.

Het is dan ook uiterst belangrijk om direct de situatie aan te pakken. Vanzelf beter worden, gebeurt helaas zelden. Lees in dit artikel wat een burn out is, welke klachten en symptomen erbij horen, en hoe je weer ‘jezelf’ kan zijn.

Lees hier meer over de cijfers over burn out

Inhoud van deze pagina:

Wat is een burn out?

Wanneer iemand voor lange tijd stress en spanning ervaart, kan deze persoon uiteindelijk een burn out krijgen. Het gevolg is fysieke en emotionele uitputting.

Een burn out ontstaat geleidelijk, omdat men eerst door de vermoeidheid heen werkt. Echter, worden na een tijdje zelfs de meest normale, alledaagse taken een enorme uitdaging en ga je lichamelijke klachten, zoals hoofdpijn en oververmoeidheid ervaren. Je lichaam probeert je te waarschuwen voor een burn out, en door naar die signalen te luisteren, kun je het voorkomen. Weet dat de klachten niet zomaar vanzelf over waaien.

Werkstress is niet de enige oorzaak van een burn out. Ook spanningen en piekeren op persoonlijk niveau kunnen een burn out tot gevolg hebben. In de meeste gevallen is het een combinatie van de twee en wordt het op een gegeven moment te veel. Zowel jongeren als volwassenen kunnen te maken krijgen met een burn out.

Lees hier meer over een burn out diagnose.

Wat is een burn out?

Eerst overspannen, dan een burn out

Eerst raakt men overspannen, waarbij fysieke uitputting en depressieve klachten nog niet perse waarneembaar zijn. Je hebt ook nog vrolijke momenten.

Echter, ben je aan het teren op je reserve energie bronnen, met als gevolg dat een aantal burn out klachten al de kop op zullen steken. Blijf je de signalen nog langer negeren? Dan raak je op een gegeven moment opgebrand en kom je in een complete burn out terecht. Nu is negeren geen optie meer, en moet je iets doen om niet volledig uitgeput te raken.

Lees hier meer over burn out klachten.

Wat zijn de symptomen van een burn out?

De symptomen van een burn out zijn vaak langdurig en onder te verdelen in psychische, of emotionele klachten, en lichamelijke klachten:

Psychische klachten:

  • Zich opgejaagd voelen
  • Neerslachtig
  • Angst- en paniekklachten
  • Gemakkelijk boos worden
  • Gemakkelijk huilen
  • Onzekerheid
  • Concentratieproblemen
  • Besluiteloosheid
  • Laag zelfbeeld


Lichamelijke klachten:

  • Slaapproblemen
  • Hoge bloeddruk
  • Spierpijn
  • Benauwdheid
  • Buikpijn
  • Hartkloppingen
  • Hoofdpijn
  • Uitputting
  • Misselijkheid
  • Hartkloppingen
  • Hyperventilatie
  • Vermoeidheid
  • Snel ziek worden


De klachten kunnen per persoon verschillen. De klachten nemen langzaamaan toe, en uiteindelijk is de ‘accu’ leeg. Je ervaart dan zowel emotionele als lichamelijk overbelasting.

Herken je een of meer van de bovenstaande burn out symptomen, dan is het moment aangebroken om hier iets aan te doen en te voorkomen dat de situatie verergert.

Waarvan kun je een burn out krijgen?

Een burn out ontstaat door langdurige spanning of stress waar je op een gegeven moment niet meer mee om kunt gaan. Er zijn verschillende oorzaken van een burn out:

  • Werkstress
  • Chronische ziekte
  • Persoonlijke kenmerken
  • Overmatige fysieke activiteit
  • Perfectionisme
  • Leefomgeving
  • Onzekerheid, negatief zelfbeeld
  • Sociale problemen


Als je bij jezelf kan nagaan wat de mogelijke triggers zijn van jouw klachten zijn, kan dit helpen om ergere klachten te voorkomen.

Stress op het werk

In veel gevallen wordt een burn out geassocieerd met overspannenheid op het werk. Mensen ervaren vaak een enorme druk op het werk die voor een lange tijd aanhoudt. Op een gegeven moment wordt het teveel, en kan iemand in een negatieve spiraal terecht komen en burn out klachten krijgen.

Wees je ervan bewust dat een behandeling voor een burn out vaak niet vergoed wordt vanuit de basisverzekering,. Echter kun je wel een vergoeding krijgen via je werkgever, vooral als de klachten veroorzaakt worden door het werk dat je doet, of impact hebben daarop.

Perfectionisme

Er zijn ook verschillende persoonlijke eigenschappen die bij kunnen dragen aan het krijgen van een burn out. Voornamelijk mensen die perfectionistisch zijn, hebben een hoger risico op een burn out. Het kost nu eenmaal veel energie om de hoge standaarden, die ze zichzelf opleggen, na te leven.

Andere oorzaken

Er zijn ook andere langdurige stress situaties waarvan je opgebrand kan raken. Je besteedt er in het begin te weinig of geen aandacht aan, en op een gegeven moment is er sprake van overbelasting. Andere bronnen van overspannenheid zijn: je leefomgeving, te veel fysieke inspanning, chronische ziekte, een negatief zelfbeeld en onzekerheid en sociale problemen. In de meeste gevallen is er niet een reden, maar is het een opstapeling van situaties die ervoor zorgen dat je uiteindelijk de klachten van een burn out krijgt.

Of iemand een burn out ontwikkelt, hangt af van de situatie, maar ook hoe de persoon met die situatie omgaat. De een is nu eenmaal gevoeliger voor het ontwikkelen van een burn out dan de ander.

Lees ook: Hulp bij burn out partner

De oorzaken van een burn out

Hoe herstel je van een burn out?

Denk je dat je een burn out hebt en overspannen bent? Ervaar je de symptomen van een burn out en heb je last van chronische stress? Dan is het tijd om actie te ondernemen en professionele hulp van een psycholoog of therapeut in te schakelen. Er wordt aangeraden om dagelijkse bezigheden zoveel mogelijk te blijven doen. Herstel lukt het beste wanneer je actief blijft.

Het herstel vindt meestal plaats in drie fasen, die enkele maanden duren.

Lees hier meer over re integratie na burn out

Fase 1

Allereerst is het belangrijk om te accepteren dat je een burn out hebt en overspannen bent. Welke dingen kun je blijven doen, en welke activiteiten kun je beter tijdelijk even stoppen? Misschien kan je wel voor een deel blijven werken. Echter zijn sommigen gewoon toe aan een korte periode van complete rust.

Fase 2

Vervolgens is het belangrijk om de oorzaken te achterhalen en oplossingen te bedenken. Welke problemen hebben gezorgd voor de overspannenheid? Hoe kun je de problemen voortaan op een verschillende manier aanpakken? Wat voor hulp kun je hierbij krijgen?

Fase 3

Ten slotte ga je deze oplossingen uitvoeren en de problemen oplossen. Daarbij is het verstandig om hulp in te schakelen van een psycholoog of andere professional. Het is de bedoeling dat je weer grip krijgt op je leven. Een behandeling kan jou weer in de goede richting sturen.

Cognitieve gedragstherapie is een behandeling die kan helpen bij het genezen van klachten van overspanning en moeheid. De therapeut of psycholoog zal samen met jou de oorzaken achterhalen van de langdurige overbelasting en proberen dit te veranderen. Ook zal de psycholoog je helpen met de re-integratie na een burnout.

Het leren van nieuwe vaardigheden kan een nieuwe burn out voorkomen. Zo kun je bepaalde trainingen volgen in bijvoorbeeld assertiviteit (leren hoe je ‘nee’ kan zeggen), time-management en mindfulness.

Lees hier meer over een burn out behandeling.

Ambra Marcucci
Ambra Marcucci
Ambra is de Digital en Social Content Specialist voor Afkickkliniek info met een PhD in Psychologie. Ze heeft een grote passie voor schrijven, vooral over onderwerpen die het publiek voorlichten en aanzetten tot actie voor een gezond leven. Ze hoopt dat haar woorden mensen die hulp nodig hebben inspireren om die eerste stap te zetten in het vinden van de beste behandeling voor hun verslaving, zodat ze het leven kunnen leiden dat ze verdienen.

Direct hulp nodig?

Bereikbaar tot 17:30 uur

Voor snelle opname in het buitenland

Bereikbaar tot 17:30 uur