Hangxiety: Betekenis, symptomen en tips

Een hangxiety is een combinatie van een standaard kater met gevoelens van angst en onrustige gedachten. Volgens een studie uit 2017 door de Radboud Universiteit heeft bijna een kwart van alle mensen last van angsten tijdens een kater. Hoewel een hangxiety niet gevaarlijk is, kun je er wel veel last van hebben. Op deze pagina leggen we uit hoe een hangxiety ontstaat en wat de symptomen zijn. Daarnaast geven we 6 tips wat je tegen hangxiety kunt doen.

Wat is Hangxiety?

Hangxiety is een soort mentale kater waarbij je last krijgt van onrustige gedachten, angst en depressieve gevoelens na een avond drinken. De term hangxiety komt uit het Engels. De hangxiety betekenis is een samenvoeging van ‘hangover’ en ‘anxiety’. Een mentale kater komt meestal namelijk boven op de fysieke ongemakken van een ‘normale’ kater die mensen krijgen na veel alcohol drinken, zoals misselijkheid, hoofdpijn en spierpijn.

Wetenschappers begrijpen nog niet goed hoe een hangxiety ontstaat. Volgens enkele studies, zoals een onderzoek uit 2023 in Addictive Behaviors, komt een hangxiety vooral door de werking van alcohol op de neurotransmitters in je hersenen. Deze belangrijke signaalstoffen raken uit balans wanneer je alcohol drinkt, vooral bij overmatig alcoholgebruik. De dag erna moet je lichaam herstellen van een verlaagd of verhoogd niveau van deze stoffen. Dit kan leiden tot meer angst en een gestrest gevoel, vooral door de werking van de neurotransmitters GABA en glutamaat.

Wat zijn de symptomen van hangxiety?

De symptomen van hangxiety zijn een combinatie van fysieke en mentale klachten die ontstaan wanneer je te veel alcohol drinkt. De ernst van deze klachten varieert. Volgens Schotse onderzoekers in Journal of Clinical Medicine zijn symptomen onder meer afhankelijk van de hoeveelheid alcohol die je hebt gedronken, in hoeverre je geprobeerd hebt om negatieve gevolgen van dit alcoholgebruik te voorkomen en je lichamelijke tolerantie voor alcohol.

Enkele symptomen van hangxiety zijn:

  • Onrustige gedachten en je slecht kunnen concentreren
  • Veel piekeren, wat gepaard gaat met irrationele angsten
  • Depressieve gevoelens
  • Prikkelbaar zijn
  • Stress en een verhoogde bloeddruk
  • Gevoel hebben dat er iets ergs gaat gebeuren
  • Fysieke klachten van een normale kater, zoals misselijkheid, hoofdpijn en spierpijn

Wat te doen tegen hangxiety tips

De kans op een hangxiety kun je op meerdere manieren verkleinen. Zowel de avond ervoor als de volgende dag erna kun je met onderstaande tips mogelijke last van hangxiety verminderen of helemaal uitsluiten. Het beste is natuurlijk om overmatig drinken van alcohol volledig te vermijden.

6 tips tegen hangxiety zijn:

  1. Drink met mate. De meest effectieve manier om een (mentale) kater te voorkomen is niet of met mate te drinken.
  2. Vermijd donkere dranken. Donkere dranken zoals rode wijn, donker bier en dranken als bourbon bevatten meer congeners, chemische bijproducten die ontstaan tijdens het fermenteren of distilleren. Hoe meer congeners in een paar drankjes, des te groter de kans op een kater.
  3. Eet gezond. Vooraf, tijdens en na het drinken goed eten helpt je lichaam bij het verwerken van alcohol en beperkt zo negatieve gevolgen.
  4. Hydrateer voldoende. Je lichaam droogt snel uit door alcohol. Door je lichaam gehydrateerd te houden met water of niet-alcoholische dranken tijdens en na het drinken, kun je een kater helpen voorkomen.
  5. Voorkom piekeren en stressvolle situaties. Wanneer je een hangxiety hebt, is het belangrijk om de kans op extra stress en angsten uit te sluiten. Een wandeling maken, mediteren of sporten kan kalmerende effecten hebben op je hersenen.
  6. Neem voldoende rust. De symptomen van een hangxiety kun je effectief verminderen door voldoende rust te pakken na een avond uit. Door veel te slapen, kan je lichaam herstellen en ervaar je mogelijk minder angsten.

Hulp bij stoppen met drinken

Heb je vaker last van hangxiety? Mogelijk drink je meer alcohol dan goed voor je is. Stoppen met alcohol is voor veel mensen echter lastig. De verslavende werking van alcohol zorgt ervoor dat je de drank niet zomaar kunt laten staan. Hierdoor krijg je last van ontwenningsverschijnselen en voel je een sterke craving om weer te drinken. Herken jij jezelf hierin? Of zie je iemand in je omgeving worstelen met alcoholgebruik? Het is dan verstandig om professionele hulp te zoeken om te stoppen met drinken.

Professionele hulp bij het stoppen met alcohol kan veel vormen aannemen:

  • Alcohol detox: Om je lichaam te ontgiften van alcohol kun je een detox volgen. Je wordt dan begeleid bij de lichamelijke ontwenning. Soms krijg je medicatie of therapie om afkickverschijnselen te beperken.
  • Therapie: Bij een geestelijke afhankelijkheid aan alcohol is een detox niet voldoende. De onderliggende oorzaken van je alcoholgebruik kunnen via therapie worden aangepakt. Psychotherapie is erg effectief bij overmatig alcoholgebruik.
  • Afkickkliniek: Opname in een kliniek is aan te raden voor mensen met een ernstige verslaving of die baat hebben bij extra toezicht. In een speciale afkickkliniek volg je een intensief traject waarbij je verslaving effectief wordt behandeld en ook veel aandacht is voor een ‘zachte landing’ in het normale leven.

Zoek jij hulp om te stoppen met drinken? Bel vandaag nog naar 020 – 245 7480 en krijg van onze medewerkers advies over de beste behandelopties in jouw situatie.

Veelgestelde vragen over Hangxiety

Hoe lang duurt hangxiety?

Hangxiety duurt meestal maximaal een dag lang. In sommige gevallen houden de psychische klachten van deze mentale kater langer dan 24 uur aan, bijvoorbeeld door onderliggende aandoeningen of extreem veel drinken.

Is Hangxiety hetzelfde als een paniekaanval door alcohol?

Een paniekaanval door alcohol kan te maken hebben met hangxiety, waarbij je last krijgt van angst en onrustige gedachten na een avond (veel) drinken. Je kunt echter ook een paniekaanval door alcohol krijgen tijdens het drinken zelf, door de werking van alcohol op je hersenen.

Advies nodig?
Bel onze hulplijn

Ma. t/m Vrij. van 07:00 – 22:00

Bel onze hulplijn

Ma. t/m Vrij. van 07:00 – 22:00